• Domů
  • Novinky
  • Škoda L&K 130: Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cykl

Škoda L&K 130: Desátý žákovský vůz oslavuje výročí 130 let Škoda Auto a propojení společnosti s cyklistickou historií

› 28 žáků Středního odborného učiliště Škoda Auto proměnilo model Superb Combi v doprovodné vozidlo pro cyklistické závody
› Rozsáhlé úpravy karoserie vytvářejí rozšiřitelnou ložnou plochu podobnou pick-upu pro přepravu náhradních závodních kol a zahrnují také posuvné pravé zadní dveře
› Název L&K 130 a barevné provedení odkazují na první dny společnosti, kterou založili Václav Laurin a Václav Klement v roce 1895
› První žákovský vůz na platformě modelu Superb a první vůz s plug-in hybridním pohonem

Mladá Boleslav, 20. června 2025 – Desátým žákovským vozem Škoda píše 28 učňů další kapitolu v historii Škoda Academy v Mladé Boleslavi. Škoda L&K 130 a její speciální barevné provedení vzdávají hold zakladatelům společnosti Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi, kteří před 130 lety začínali s výrobou jízdních kol. Tento jedinečný model je prvním žákovským vozem, který vychází z modelu Škoda Superb Combi. S ložnou plochou podobnou pick-upu a mnoha chytrými nápady je navržen jako doprovodné vozidlo pro profesionální cyklistické závody.

„Desátý žákovský vůz hrdě navazuje na dlouholetou tradici Škoda Academy. Tento prestižní projekt je klíčovou součástí našeho odborného vzdělávání a silným vyjádřením našeho závazku podporovat mladé talenty. Rok co rok vznikají velkolepé jedinečné modely, jako je Škoda L&K 130, které odrážejí kreativitu, zručnost a zvídavost našich studentů. Projekt studentského vozu propojuje výuku s praxí a umožňuje tak studentům uplatnit nabyté znalosti v reálném prostředí. Nabízí jim cenný vhled do fungování naší společnosti a podporuje spolupráci napříč jednotlivými odděleními. Tato úzká kooperace je přínosná pro obě strany. Studenti získávají cenné zkušenosti, sebevědomí a profesní kontakty, zatímco Škoda Auto těží z neotřelých nápadů a energie nadšených a motivovaných mladých profesionálů. “


Maren Gräf, členka představenstva společnosti za oblast Lidé a Kultura

Pocta kořenům společnosti Škoda Auto a jejím začátkům jako výrobce jízdních kol
Konec školního roku na Středním odborném učilišti Škoda Auto je tradičně ve znamení vytvoření žákovského vozu. Letos 28 žáků proměnilo vůz Škoda Superb Combi v doprovodné vozidlo pro cyklistické závody. Název Škoda L&K 130 a speciální barevné provedení vozu odkazují na 130letou historii společnosti Škoda Auto, která začala v roce 1895 výrobou jízdních kol. Později začali zakladatelé společnosti Václav Laurin a Václav Klement pod značkou L&K navrhovat a vyrábět také motocykly a automobily. Škoda Auto má dodnes hluboký vztah k jízdním kolům a cyklistickým závodům, neboť dlouhodobě podporuje významné mezinárodní cyklistické závody, včetně Tour de France. Škoda L&K 130 bude letos v létě k vidění také na 112. ročníku Tour de France, který se koná od 5. do 27. července 2025.


První žákovský vůz na bázi modelu Škoda Superb a první plug-in hybrid
S podporou svých učitelů a odborníků z různých oddělení strávili žáci při plánování, vývoji a výrobě vozu Škoda L&K 130 více než 2 000 pracovních hodin. Jedná se o první žákovský vůz na bázi modelu Superb Combi a první vůz s plug-in hybridním pohonem. Při provozu v plně elektrickém režimu využívá vysokonapěťovou baterii s celkovou brutto kapacitou 25,7 kWh. Díky tomu nabízí Škoda L&K 130 dlouhý dojezd čistě na elektřinu, a je proto vhodná jako doprovodné vozidlo při profesionálních cyklistických závodech. Žáci pro tento účel přestavěli vůz kombi na pick-up, takže disponuje i velkorysým prostorem. Automobil má nyní nové zadní okno za zadními sedadly, které odděluje interiér od otevřené ložné plochy. Je rovněž vybaven novým integrovaným nosičem kol pro přepravu a rychlé poskytnutí náhradních kol.

Cyklističtí nadšenci od samého začátku
Desátý žákovský vůz Škoda zdůrazňuje historii společnosti Laurin & Klement a počátky značky Škoda, která letos slaví 130. výročí od svého založení. V roce 1895 začali cyklističtí nadšenci Václav Laurin a Václav Klement, mechanik a knihkupec, vyvíjet a vyrábět jízdní kola pod názvem Slavia. Firma se rychle rozrůstala a v roce 1899 představili svůj první motocykl. V roce 1905 vyjel z výrobní haly první automobil Laurin & Klement. Nadšení pro cyklistiku však vždy zůstalo součástí DNA značky Škoda a dnes je podtrženo podporou mnoha významných mezinárodních cyklistických závodů. Škoda Auto je oficiálním hlavním partnerem Tour de France a Tour de France Femmes avec Zwift a v této roli bude pokračovat až do roku 2028. Spolupráce s pořadateli závodů A.S.O. a Unipublic zahrnuje celkem 20 mezinárodních prestižních cyklistických závodů mužů a žen, včetně španělské La Vuelty, belgických a francouzských jednodenních klasik La Flèche Wallonne, Liège-Bastogne-Liège a Paříž Roubaix. Závazek společnosti Škoda Auto k cyklistice navíc doplňuje platforma Škoda „We Love Cycling“ (www.welovecycling.com).


Inspirace érou společnosti L&K
Název desátého žákovského vozu Škoda poukazuje na dlouholetou historii společnosti Škoda Auto. Klasické zlaté, červené a černé logo Laurin & Klement, které se nachází na kapotě, středových krytkách kol a volantu vozu Škoda L&K 130, vzdává hold prvním vozům vyrobeným v Mladé Boleslavi v roce 1905. Velké plochy zbarvené do zlaté, červené a černé barvy se objevují na karoserii i v interiéru. Kromě tohoto lakování je součástí vozu podsvícená spodní maska s LED diodami, které mohou měnit barvu v rámci barevného modelu RGB. Konečný návrh byl vybrán z desítek skic, které vytvořili žáci.

Pick-up s posuvnými pravými zadními dveřmi
Aby se karoserie vozu Škoda Superb Combi proměnila v pick-up s prostornou kabinou pro cestující a funkční výsuvnou ložnou plochou, provedli žáci řadu úprav. Odřízli střechu vozu kombi za C-sloupky, zesílili zbývající části kabiny pro cestující, upravili B-sloupky a C-sloupky a zkrátili střešní ližiny. Navrhli rovněž novou zadní stěnu prostoru pro cestující doplněnou o zadní okno umístěné za druhou řadou sedadel. Pravé zadní dveře jsou vybaveny zcela novým pákovým posuvným mechanismem, který studenti vyvinuli v úzké spolupráci s odborníky z oddělení technického vývoje společnosti. Při otevírání dveře nezasahují do trati, protože se nevyklápějí směrem ven. Lze je tak kdykoli bezpečně otevřít, a to i v případě, že se k doprovodnému vozidlu blíží cyklisté a předjíždějí ho.

Elektricky výsuvná ložná plocha se dvěma standardními nosiči kol
Původní zavazadlový prostor byl nahrazen novou, nízko položenou ložnou plochou. Tu lze stisknutím tlačítka vysunout dozadu společně s novými pátými dveřmi pomocí jedinečného mechanismu s ozubeným kolem. V případě potřeby tak lze snadno vyložit náhradní kolo pro cyklistu během závodu. Na platformě jsou nainstalovány dva standardní nosiče kol z nabídky Škoda Originálního příslušenství. V případě zatažené platformy spolu s pátými dveřmi jsou nosiče s koly sklopeny pod úhlem 35 stupňů, takže vozidlo má stejnou délku jako původní Škoda Superb Combi. Střešní nosič poskytuje prostor pro třetí jízdní kolo. Plug-in hybridní pohon, který se u žákovského vozu Škoda objevuje poprvé, byl převzat beze změny z modelu Škoda Superb Combi iV. Benzinový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a elektromotor společně poskytují celkový systémový výkon 150 kW (204 k). Vysokonapěťová baterie s brutto kapacitou 25,7 kWh umožňuje dostatečný elektrický dojezd.

Interiér přizpůsobený potřebám profesionálního cyklistického týmu
Stejně jako v exteriéru, i v interiéru vozu Škoda L&K 130 dominují klasické barvy L&K. Červená, bílá, zlatá a černá barva se objevuje na sedadlech, výplních dveří a přístrojové desce. Použité materiály jsou recyklovatelné. Na potazích předních sportovních sedadel je vyšito logo „130 let“. Aby vůz dokonale splňoval potřeby profesionálního cyklistického týmu, integrovali studenti do vozidla řadu dalších prvků. Druhý displej na straně spolujezdce na palubní desce zobrazuje údaje potřebné pro podporu jezdců, které jsou vždy aktuální díky stálému připojení k internetu. Pro komunikaci v rámci týmu je nainstalována vysílačka. Na místo levého zadního sedadla byl namontován velký chladicí box na bidony s vodou. Za zadními sedadly našla své místo 12V baterie. Velká odkládací síť pod obložením střechy kabiny slouží k uložení drobných předmětů, jako jsou energetické tyčinky nebo obvazy. Servisní technik na pravém zadním sedadle má také k dispozici svůj vlastní displej na opěradle sedadla spolujezdce. Žáci vyrobili řadu nových prvků výbavy pomocí technologie 3D tisku. Například držáky pro odkládací síť pod střechou nebo loga pocházejí z 3D tiskárny.


Top 10 – historie žákovských vozů Škoda
Od zahájení stěžejního projektu Středního odborného učiliště Škoda Auto ve školním roce 2013/14 žáci každoročně plánují, vyvíjejí a staví velkolepé žákovské vozy. Přerušení tradice bylo způsobeno pandemií Covid-19 v roce 2021 a přestavbou dílen Škoda Academy v roce 2024.

  • Škoda Citijet (2014) – první žákovský vůz z Mladé Boleslavi, otevřený vůz na bázi modelu Škoda Citigo.
  • Škoda Funstar (2015) – originální a hravý pick-up, který vycházel z modelu Škoda Fabia.
  • Škoda Atero (2016) – emotivní kupé verze modelu Rapid Spaceback.
  • Škoda Element (2017) – první studentský elektromobil, který o dva roky předběhl pozdější elektrický sériový model Škoda Citigoᵉ iV.
  • Škoda Sunroq (2018) – parádní SUV kabriolet, který vznikl na základě modelu Škoda Karoq.
  • Škoda Mountiaq (2019) – velkolepý pick-up postavený na základech velkého SUV Škoda Kodiaq.
  • Škoda Slavia (2020) – vzrušující spider na bázi modelu Škoda Scala, který připomínal svým modelovým označením založení společnosti před 125 lety a název jejího prvního jízdního kola.
  • Škoda Afriq (2022) – vycházel z městského SUV Kamiq, které bylo přestavěno na rallyový speciál s pohonem 4×4. Na jeho přípravě tým poprvé spolupracoval se Škoda Motorsport.
  • Škoda Roadiaq (2023) – plně elektrický, multifunkční obytný vůz s mobilní kanceláří pro digitální nomády na bázi modelu Škoda Enyaq.

Tradice vysoké kvality vzdělávání na Středním odborném učilišti Škoda Auto
Tradice vysoké kvality odborného vzdělávání a podpory v hlavním sídle společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi trvá již téměř 100 let. Podnikové učiliště automobilka založila již v roce 1927, kdy do prvního ročníku nastoupilo 58 žáků. Od roku 1991 je soukromým zařízením společnosti Škoda Auto a nyní je součástí Škoda Academy, která byla otevřena v roce 2013. Do dnešního dne prošlo jeho dveřmi přes 24 000 absolventů. Ve školním roce 2024/25 se počet studentů zvýšil na více než 750. Střední odborné učiliště Škoda Auto nabízí tříleté a čtyřleté učební obory. Tříleté obory jsou zakončeny závěrečnou zkouškou a výučním listem, čtyřleté obory maturitní zkouškou. Mnozí absolventi poté pokračují ve vzdělávání v nástavbovém studiu nebo na vysoké škole, případně nastoupí přímo do společnosti Škoda Auto. Všichni absolventi dostávají od společnosti Škoda Auto nabídku pracovního místa. Hlavní zaměření Středního odborného učiliště Škoda Auto je na strojírenství a elektrotechniku se zvláštním důrazem na technologie budoucnosti. Aktuálně škola zajišťuje 16 technických oborů, z toho 13 ve formě prezenčního denního studia a 3 ve formě denního nástavbového studia. V současné době jsou nejoblíbenějšími obory eAutomechanik a IT Mechatronik. Učební plán je neustále aktualizován ve spolupráci s různými odděleními, aby optimálně odpovídal potřebám žáků a společnosti.

„Díky našim komplexně zmodernizovaným učebnám a dílnám na Středním odborném učilišti Škoda Auto nabízíme našim žákům a zaměstnancům společnosti ty nejlepší podmínky pro jejich kariérní postup na dlouhá léta dopředu. Díky projektu žákovského vozu mohou účastníci uplatnit získané znalosti v praxi a systematicky zdokonalovat své dovednosti. Získají tak vynikající přehled o celém procesu vzniku nového vozu - od prvních skic až po finální montáž. Každý rok jsme ohromeni a hrdí na nové kreativní návrhy a chytré nápady, které naši žáci realizují v tomto stěžejním projektu.“


Martin Slabihoudek, ředitel Středního odborného učiliště Škoda Auto

Investice do Škoda Academy
V letech 2013 až 2024 investovala Škoda Auto s podporou Odborového svazu KOVO více než 457 milionů korun (přibližně 18,2 milionu eur) do modernizace školicího a technického vybavení ve Škoda Academy. Tyto finanční prostředky vedly také k rozšíření vzdělávacích možností na Středním odborném učilišti strojírenském Škoda Auto a pomohou tak dále zvyšovat kvalifikaci zaměstnanců. Součástí investice byla i přestavba dílen, které pak učňové využívali při výrobě vozu Škoda L&K 130. V rámci rekonstrukce byly ve specializované dílně žákovského vozu vytvořeny nově koncipované učebny zaměřené na elektromobilitu a digitalizaci.